Płyta postojowa

To wyznaczona powierzchnia na lotnisku lądowym. Wykorzystuje się ją do zatrzymywania i postoju statków powietrznych. W tym czasie trwa wymiana pasażerów, załadunek i wyładunek towarów i poczty oraz tankowanie paliwa i inne czynności obsługowe.
Linie bezpieczeństwa na płycie postojowej wyznaczają strefy przeznaczone do użytkowania przez pojazdy naziemne i sprzęt służący do obsługi samolotu. Pozwalają również zachować bezpieczną odległość od statków powietrznych.
Nawierzchnia płyt lotniska może być wykonywana z asfaltu i asfaltobetonu. Nośność dróg kołowania powinna być taka sama jak DS. Ciekawostka na jednym z lotnisk z powodu remontu DS do lądowania wykorzystana drogę kołowania. Nośność nawierzchni określonej metodą PCN-ACN udostępnia się w następującej postaci:
System oświetlenia lotniska

Jest to system polegający na wykorzystaniu lamp zainstalowanych w określony przepisami sposób i emitującymi światło wymaganego koloru. Dzięki niemu na lotnisku można wykonywać operacje w porach nocnych oraz podczas ograniczonej widzialności.
Światła podejścia składają się z rzędu lamp rozmieszczonych na przedłużeniu osi drogi startowej, jeśli to możliwe na długości 900 m od progu drogi startowej. Dodatkowo system posiada dwa rzędy świateł bocznych na długości 270 m od progu oraz dwie poprzeczki świetlne umieszczone w odległości:
- 150 m od progu,
- 300 m od progu drogi startowej.
Krawędź drogi startowej jest wyznaczona światłami koloru zmiennego białego. Jedynie odcinek pomiędzy początkiem DS a przesuniętym progiem ma światła czerwone, a odcinek 1/3 długości licząc od końca pasa – żółte. Lampy tworzące oznaczenie progu drogi startowej są ułożone prostopadle do osi DS i są zielone, a światła końca DS są czerwone.
Oś drogi startowej wyznaczamy światłami koloru białego z wyjątkiem ostatnich 300 m – czerwonymi, a od 300 do 900 na przemian białymi i czerwone.
Oznaczenie strefy przyziemienia to światła znajdujące się na długości 900 m od progu drogi startowej i występują jako pary poprzeczek świetlnych krótkich umieszczonych symetrycznie w stosunku do osi drogi startowej.
Światła wskazania drogi kołowania szybkiego zjazdu są zlokalizowane na drodze startowej po tej samej stronie świateł osi DS co droga kołowania szybkiego zjazdu. Są to światła na zmianę koloru żółtego i zielonego. Jeśli droga kołowania jest przeznaczona do użytkowania w czasie ograniczonej widzialności (poniżej 350 m) to instaluje się światła osi drogi kołowania. Zapewniają one nieprzerwane prowadzenie od osi drogi startowej do stanowisk postojowych na płycie postojowej i są one koloru zielonego. Światła krawędzi DK są natomiast koloru niebieskiego.
Pomoce nawigacyjne
Latarnia ILS
Na lotniskach montuje się pomoce nawigacyjne ułatwiające znalezienie lotniska i zachowanie odpowiednich parametrów podejścia do lądowania. Są to radiolatarnie VOR, system PAPI oraz ILS.
System PAPI składa się z poprzeczki skrzydłowej utworzonej z czterech jednostek świetlnych wielolampowych (lub pary lamp pojedynczych) o bardzo ostrym przejściu pomiędzy sygnałami o różnych kolorach zwykle białym i czerwonym. System PAPI według przepisów instaluje się po lewej stronie drogi startowej, chyba że jest to fizycznie niepraktyczne.
ILS to radiowy system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności. Możemy wyróżnić 3 kategorie:
- CAT I o wysokości decyzji 200 stóp i widzialności 550 m,
- CAT II odpowiednio 100 stóp i 300 m,
- CAT III możemy podzielić na trzy podkategorie:
- CAT III A – 100 stóp i 175 m,
- CAT III B – 50 stóp i 50 m,
- CAT III C – całkowity brak wysokości decyzji i widzialności – obecnie niestosowana.
Budynki i infrastruktura dodatkowa
Do poprawnego funkcjonowania lotniska są również potrzebne inne obiekty. Przykładem może być terminal pasażerski i towarowy. Są to budynki lub ich zespół, które są wydzieloną częścią portu lotniczego przeznaczoną do obsługi ruchu pasażerskiego i świadczącą usługi na rzecz przybywających i opuszczających port pasażerów i pozwalające na wyładunek lub przeładunek między co najmniej dwoma rodzajami transportu.
Obowiązkowym budynkiem jest wieża kontroli ruchu lotniczego. Jest to zazwyczaj wysoki oszklony budynek lub podwyższony fragment innego budynku. Pozwala na obserwację płyty i okolicy lotniska we wszystkich kierunkach. To z tego obiektu prowadzi się kontrolę ruchu lotniczego na polu manewrowym lotniska, drogach startowych i najbliższym obszarze. W pomieszczeniach wieży przebywają kontrolerzy odpowiadający za bezpieczeństwo ruchu na wspomnianym wcześniej obszarze. Jest ich kilku i każdy odpowiada za inny obszar – płyta lotniska i drogi kołowania (GROUND) i oraz drogi startowe i okolica lotniska (TOWER).
Pozostałe budynki to na przykład:
- front paliwowy – punkt przeładunku paliwa lotniczego,
- budynek Lotniskowej Straży Pożarnej odpowiadającej za akcje ratunkowe na terenie lotniska i zabezpieczenie statku powietrznego w trakcie tankowania,
- hangary techniczne służące do napraw i przeglądów samolotów,
- budynki obsługi technicznej lotniska.
Bibliografia
- Załącznik 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
- http://blog.katowice-airport.com/
- Schematy lotnisk: Navigraph Charts, dane zgodne z AIRAC 1613
- http://ais.pansa.pl/aip/
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 31 sierpnia 1998 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych