Lotnictwo – najszybszy i najbezpieczniejszy środek transportu. Większość osób słysząc o lotnictwie najpierw myśli o samolotach. My jednak zostaniemy na ziemi i skupimy się na elemencie, bez którego nie można wyobrazić sobie lotnictwa w XXI wieku – lotniskach. W dwóch artykułach opowiem o podstawowych elementach infrastruktury lotniskowej. Zapraszam do przeczytania pierwszej części.
Kod referencyjny
Podstawową informacją jaką wykorzystujemy do projektowania lotnisk jest kod referencyjny. Składa się on z cyfry i litery. Określamy go na podstawie wymagań samolotów które mają korzystać z lotniska. Na przykład kod referencyjny Lotniska Chopina to 4E, a dla Poznania 4D.
Cyfra kodu | Referencyjna długość startu samolotu | Litera kodu | Rozpiętość skrzydeł | Całkowity rozstaw zewnętrznych kół podwozia głównego |
1 | poniżej 800 m | A | do 15 m | do 4,5 m |
2 | 800-1200 m | B | 15-24 m | 4,5-6 m |
3 | 1200-1800 | C | 24-36 m | 6-9 m |
4 | 1800 m i powyżej | D | 36-52 m | 9-14 m |
E | 52-65 m | 9-14 m | 36-52 m | 9-14 m |
F | 65-80 m | 14-16 m | 36-52 m | 9-14 m |
Droga startowa
Na początek podam dwie definicje:
Droga startowa (DS) – ściśle określona prostokątna powierzchnia na lotnisku lądowym, przygotowana do startu i lądowania statków powietrznych.
Pas drogi startowej – wyznaczona powierzchnia obejmująca drogę startową oraz zabezpieczenie przerwanego startu.
Niestety, często wyżej wymienione pojęcia są stosowane zamiennie mimo różnego znaczenia. Droga startowa to jeden z najważniejszych elementów infrastruktury. Na jej nawierzchni możemy zobaczyć wiele linii i symboli.
Wszystkie są koloru białego. Są to oznaczenia:
- tożsamości,
- osi drogi startowej i jej progu,
- punktu celowania,
- strefy przyziemienia.
Poniżej opiszę wszystkie z nich.
Znak tożsamości drogi startowej
Jest to liczba dwucyfrowa umieszczoną na progu. Jej wartość to liczba całkowita, równa 1/10 wartości azymutu magnetycznego widzianego z kierunku podejścia. W przypadku, gdy jest pojedynczą cyfrą, to poprzedzamy ją zerem.
Jeśli na lotnisku występują równoległe drogi startowych to dodajemy literę L, R lub C. Oznaczają one odpowiednio lewą (left), prawą (right) i środkową (center) drogę startową. Gdy na lotnisku znajdują się cztery i więcej dróg startowych, kierunek jednej z grup jest podawany z niedomiarem, a drugi z nadmiarem.
Oznakowanie osi i progu drogi startowej
Składa się z linii równomiernie rozstawionych pasów i przerw, a ich długość jest uregulowana odpowiednimi przepisami.
Symbolem progu drogi startowej jest szereg podłużnych pasów, rozłożonych symetrycznie po obu stronach osi w odległości 6 m od progu. Może się zdarzyć, próg drogi startowej jest przesunięty na stałe. Wtedy próg pasa oznaczamy najpierw pasem poprzecznym, a przed nim umieszczamy strzałki.
Punkt celowania i strefa przyziemienia
Pozwala on na bezpieczne wykonanie procedury lądowania i zapewnia odpowiednią długość DS do poprawnego wyhamowania samolotu. Z tego powodu umieszczamy go na obydwu końcach drogi startowej w odległości 150-400 metrów od progu, w zależności od długości pasa. Łącznie z punktem celowania wykonujemy oznakowanie strefy przyziemienia, które składa się z par prostokątnych znaków, rozmieszczonych symetrycznie po obu stronach osi drogi startowej. Ich ilość zależy od rozporządzalnej długości lądowania.
Droga startowa w Poznaniu


Droga kołowania (DK)
Jest to ściśle określona trasa na lotnisku lądowym łącząca różne części lotniska i przeznaczona do kołowania statków powietrznych. Obejmuje ona:
- DK na stanowisko postojowe – wyznaczona na płycie postojowej oraz zapewnia dostęp do miejsc postojowych statków powietrznych,
- płytową DK – wyznaczoną na płycie i przeznaczoną do kołowania statków powietrznych, może również obejmować drogę kołowania na stanowisko postojowe,
- DK szybkiego zjazdu – jest połączona pod kątem ostrym z droga startową oraz pozwala samolotom na opuszczenie DS z większą prędkością i pozwala na skrócenie czasu zajmowania drogi startowej.
Droga kołowania wraz z płytą do odladzania oraz płytą postojowa posiadają oznakowanie poziome, które zapewnia ciągłe prowadzenie statku powietrznego od osi drogi startowej do stanowiska postojowego. Dlatego jest wykonane jako ciągła linia o szerokości co najmniej 15 cm, bez przerw, z wyjątkiem przecięcia z oznakowaniem miejsca oczekiwania przed drogą startową. W przeciwieństwie do drogi startowej jest koloru żółtego.
Bibliografia
- Załącznik 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
- http://blog.katowice-airport.com/
- http://ais.pansa.pl/aip/
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 31 sierpnia 1998 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych